خانه / دسته‌بندی نشده / کلانتری: طرحی برای آغاز یک ماه زودتر مدارس ارایه شده است

کلانتری: طرحی برای آغاز یک ماه زودتر مدارس ارایه شده است



به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عیسی کلانتری روز چهارشنبه پس از جلسه هایت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین آلودگی هوای تهران در فصول سرد ناشی از کامیون و اتوبوس‌های درون شهری است و تنها 3 درصد مربوط به اتومبیل‌ها در تهران است که تاثیر زیادی در آلودگی هوا ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که متوسط عمر کامیون ها در کشور ما بسیار زیاد است، اظهار داشت: وزارت راه از تردد کامیون های با سن بالا در جاده ها جلوگیری می کند، ولی متاسفانه کامیون های فرسوده ای که از جاده ها خارج شدند، وارد شهرها می شوند و چون استانداردهای سوخت کشورما از استانداردهای بین المللی پایین تر است، باعث ایجاد آلودگی می شود.
کلانتری تصریح کرد: 67 درصد آلودگی تهران و کلان شهرها مربوط به اتوبوس های فرسوده است که شهرداری می گوید من نمی توانم از رده خارج کنم و جایگزینی ندارم. البته استاندار تهران قول داده است از این پس هر زمان که هواشناسی اعلام کرد هوا ساکن است، استانداری از ورود کامیون ها به تهران جلوگیری کند.
رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تاثیر اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در برخی کلانشهرها در وضعیت آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اجرای این طرح برای کاهش ترافیک است و ارتباطی به آلودگی ندارد، گفت: آلودگی هوای سرد با هوای گرم دلایل متفاوتی دارد؛ زمانی که هوا سرد است عمده آلودگی به ذرات زیر 2.5 میکرون که از سوختن گازوئیل به وجود می‌آید مربوط است اما در هوای گرم گازوئیل نقش کمتری در ایجاد آلودگی هوا دارد.
وی ادامه داد: خودروهای سواری در فصول بهار و تابستان اثرات بیشتری در آلودگی هوا دارند. اگر بتوانیم با اعمال طرحی طی 15 روز پایانی آذر و دی ماه جلوی تردد کامیون‌های فرسوده در تهران و کلانشهرها را بگیریم و در کنار این اقدام نیز دولت تصمیمات فوری درباره اتوبوس‌های فرسوده شهری بگیرد، قطعا در سال‌های آینده با شرایط بهتری در فصول سرد مواجه خواهیم بود.
رییس سازمان محیط زیست در ادامه به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.
سیام**9103**
خبرنگار: حمید شهریاری
انتشار:کتایون لامع زاده



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید