خانه / دسته‌بندی نشده / کمبود ویتامین K در بیماران ریوی و قلبی جدی گرفته شود

کمبود ویتامین K در بیماران ریوی و قلبی جدی گرفته شود



به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، التهاب ریه در بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) با تنگی نفس ناشی از محدودشدن جریان هوا مشخص می‌شود. مطالعات جدید نشان می دهد این التهاب به ریه محدود نمی‌شود و بر سایر ارگان‌های بدن از جمله قلب تاثیرگذار است و می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونر شود.
ارتباط COPD با بیماری‌های مربوط به عروق قلبی استفاده از داروهای ضدانعقادی را برای جلوگیری از لخته خون توصیه می‌کند، ولی این دارو ها منجر به کمبود شدید ویتامین K در بدن می‌شوند.
عملکرد داروهای ضدانعقادی به این شکل است که با مهار ویتامین K، احتمال بروز لخته را کاهش می‌دهند. یکی از مهمترین عوارض جانبی این داروها، رسوب کلسیم در عروق (کلسیفیکاسیون عروقی) است و مطالعات نشان می‌دهد افزایش سطح ویتامینK این خطر را کاهش می‌دهد. از طرفی مکانیسم مشترک بین این فرآیند و پیشرفت بیماری در COPD،‌منجر به تخریب الاستین می‌شود. الاستین در ریه ها و دیواره‌های عروق قرار دارد و باعث انعطاف و مقاومت این بافت ها می‌شود.
مطالعات اخیر محققان هلندی نشان می‌دهد کمبود ویتامین K یک عامل موثر در تخریب الاستین و رسوب کلسیم در عروق است.
بنابراین کمبود ویتامین K در این بیماران باید مورد توجه قرار گیرد. مطالعات همچنین نشان می دهد استفاده از پنیر غنی شده با ویتامین K که در برخی مناطق استفاده می‌شود، سبب بهبود عملکرد ریه بیماران ریوی می‌شود.
محققان استفاده از مکمل‌های ویتامین K را در بهبود بیماران مبتلا به COPD و بیماران مبتلا به عروق کرونر در صورت تایید پزشک موثر می‌دانند.
نتایج این مطالعه در نشریه Respiratory Research منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی**انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید