خانه / دسته‌بندی نشده / کنترل سرطانها نیازمند تغییر نگرش درمان محور و تمرکز بر پیشگیری است

کنترل سرطانها نیازمند تغییر نگرش درمان محور و تمرکز بر پیشگیری است



دکتر علی متولی زاده اردکانی روز چهارشنبه در حاشیه سمپوزیوم بین المللی سرطان در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنترل روند افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به این بیماری با تمرکز بر درمان و بیمارستان محوری، میسر نیست.
وی اظهار کرد: پزشکی قرن 21 مبتنی بر تشخیص زودرس و پیشگیری است اما در کشور ما هنوز نگرش درمانی به سرطان دنبال می شود.
وی گفت: امروز نیازمند تحول اساسی در نگرش مسئولان به حوزه سرطان هستیم.
متولی زاده با اشاره به سخنان معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه 20 درصد بودجه سلامت صرف سرطان ها و درمان آن می شود، افزود: بر این اساس از 65 هزار میلیارد تومان بودجه سلامت کشور حدود 13 هزار میلیارد تومان صرف درمان سرطان می شود در حالی که رقمی هر چند اندک صرف پیشگیری از این بیماری نمی شود.
وی اظهار کرد: با ادامه این روند طبق آمار رسمی تا سال 2035 و در کمتر از 20 سال آینده سالانه 180 هزار نفر به تعداد این بیماران افزوده می شود در حالی که هم اکنون سالانه حدود 100 هزار نفر به تعداد این بیماران افزوده می گردد.
وی گفت: علاوه بر آن در صورت ادامه روند کنونی، در کمتر از 18 سال آینده تعداد جانباختگان بر اثر این بیماری نیز از سالانه 50 هزار نفر به 100 هزار نفر در سال افزایش می یابد.
عضو هیات مدیره انجمن سرطان افزود: امروز مواد سرطان زا و سموم در تولیدات کشاورزی وجود دارد اما چرا اقدام جدی در این زمینه انجام نمی شود؟
وی اظهار کرد: امروز باید سه وزارتخانه اصلی یعنی جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت که نقش محوری در سلامت جامعه دارند در کنار 2 سازمان ملی استاندارد و محیط زیست قرار گرفته و مجموعه ای از اقدامات را در حوزه سلامت و پیشگیری انجام دهند.
وی گفت: ساماندهی صنایع و آلایندگی آنها و واردات محصولات سالم از جمله مسئولیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مدیریت و کاهش سموم نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و وزارت بهداشت هم باید پیشگیری در کنار درمان را مبنای عمل خود قرار دهد.
این متخصص ژنتیک و فوق دکترای زیست فناوری افزود: در این میان نقش سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد محیط سالم و استاندارد و مطابقت تولیدات با استانداردهای سلامت، نقش محوری است.
وی با بیان اینکه پنج تا 10 درصد عوامل موثر در سرطان، ارثی است اظهار کرد: 90 درصد عوامل موثر در آن محیطی است و به سبک زندگی اعم از تغذیه، ورزش، عوامل استرس زا و آلودگی ها برمی گردد.
وی گفت: اصلاح این شرایط در کنار اقدامات دستگاه ها و بخش های ذیربط برای سالم سازی اجزا و بخش های مختلف نیازمند آموزش است که باید از مهد کودک تا دانشگاه از طریق نظام آموزش و پرورش، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
1906 / 6053



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید