خانه / دسته‌بندی نشده / گزیده رویدادهای علمی سال 2017 در یک نگاه

گزیده رویدادهای علمی سال 2017 در یک نگاه



به گزارش گروه علمی ایرنا ، برخی از رویدادهای علمی در سال 2017 از نگاه رسانه های غربی به شرح زیر است.

***ژانویه 2017
در این ماه محققان دانشگاه ایالتی میشیگان از کشف یک ترکیب شیمیایی خبر دادند که گسترش ملانوما (یک تومور پوستی) را تا 90 درصد متوقف می سازد.
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نیز در این ماه، دو گزینه را برای ماموریت های بعدی ‘برنامه دیسکاوری’ اعلام کرد. این دوگزینه ماموریت Lucy برای اعزام به چند سیارک و ماموریت Psyche برای ملاقات سیارک فلزی بزرگ 16 Psyche بود.
برنامه دیسکاوری (Discovery Program) ناسا نام مجموعه‌ای از برنامه‌های کم‌هزینه‌تر (در مقایسه با برنامه مرزهای نو یا برنامه فلگ‌شیپ) است که تمرکز اصلی آن بر ماموریت ‌های علمی و فضایی آمریکا در راستای کاوش منظومه شمسی است.
در روز ششم ژانویه 2017 گزارش شد که بخش بزرگی از فلات یخی Larsen C در آستانه جدا شدن از قطب جنوب قرار دارد. انتظار می رود که این توده یکی از 10 توده بزرگ یخی شناوری باشد که تاکنون ثبت شده است، کل این فلات در معرض فروپاشی قرار دارد که می تواند سطح آب دریا را 10 سانتی متر افزایش دهد.
همچنین در همین روز محققان دانشگاه MIT ، با فشرده سازی و گداخت ورقه گرافن یکی از قویترین مواد سبک وزن را طراحی کردند.
ناسا نیز در این روز تصویری از زمین و ماه را از فاصله 127 میلیون مایلی از سیاره مریخ منتشر کرد. این تصویر توسط مدار گرد Mars Reconnaissance گرفته شده بود.
در روز نهم ژانویه محققان کالج کینگ لندن از شیوه ای برای استفاده از یک داروی آلزایمر را به منظور تحریک سلول های بنیادی ریشه دندان خبر دادند.
در روز دهم ژانویه محققان دانشگاه کالج لندن متوجه شدند که بیشترین تاثیر پیری مغز متوجه نرون های مغزی نمی شود بلکه متوجه گلیا (طبقه ای از سلول های غیر نورونی در سلسله اعصاب) می شود.
همچنین در این ماه محققان موسسه تحقیقاتی Scripps از کشف پروتیینی به نام TZAP خبر دادند که به انتهای کروموزوم می چسبد و اندازه طول تلومرها را تعیین می کند.
از دیگر خبرهای علمی این ماه می توان به از سر گرفته شدن پروازهای اسپیس ایکس به دنبال انفجار یک سکوی پرتاب در سپتامبر 2016 اشاره کرد. در این پروازها راکت تجدیدپذیر Falcon 9 تعداد 10 ماهواره را در مدار قرار داد.
همچنین در این ماه محققان دانشگاه هاروارد یک ربات نرم قابل تنظیم ابداع کردند که دور قلب قرار می گیرد و به ضربان قلب کمک می کند. این ربات یک گزینه درمانی جدید برای بیمارن مبتلا به نارسایی قلبی ارائه می دهد.
از دیگر خبرهای علمی ماه ژانویه رونمایی از نمونه اولیه یک دستگاه چاپ سه بعدی بود که می تواند پوست کاملا کاربردی انسان را چاپ کند.
محققان دانشگاه هاروارد نیز در این ماه موفق شدند یکی از نادرترین و گرانبها ترین مواد روی کره زمین به نام هیدروژن متالیک را بسازند.

***فوریه 2017
در این ماه محققان دانشگاه ساسکس در آمریکا اولین طرح عملی را برای ساخت یک رایانه کوانتومی ارائه دادند.
همچنین محققان موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی ژاپن از یک زنبور رباتیک رونمایی کردند که می تواند گرده افشانی گل ها را انجام دهد.
اخترشناسان نیز از کشف هفت سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین خبر دادند که تمامی آنها می توانند در منطقه قابل سکونت زمین قرار داشته باشند.

*** مارس 2017
در این ماه محققان موسسه علوم Basic، جزئیات سیستم ذخیره سازی یک حافظه تک اتمی را منتشر کردند.
همچنین محققان متوجه شدند که ژن CDH2 در مرگ ناگهانی افراد جوان و ورزشکاران دست دارد.
مطالعه محققان موسسه اخترفیزیک Harvard-Smithsonian نیز نشان می دهد که انفجارهای سریع رادیویی در کهکشان های دور می تواند شواهدی از فناوری پیشرفته موجودات فضایی باشد.
افزون بر این، محققان در مطالعه ای که در مجله Science Advances منتشر شد، دریافتند که اقیانوس های جهان 13 درصد سریع تر از آنچه تصور می شود گرم می شوند.
محققان هلندی نیز از ابداع دارویی گزارش دادند که می تواند آثار پیری را در موش های مسن معکوس کند.
همچنین در این ماه محققان دانشگاه استرالیا از کشف بزرگترین جای پای دایناسور جهان خبر دادند که طول آن 1.7 متر است.

***آوریل 2017
محققان دانشگاه منچستر در این ماه نشان دادند که یک ‘الک’ پایه گرافنی می تواند آب دریا را تصفیه کند. این الک می تواند موجب تقویت فناوری های نمک زدایی شود.
همچنین ناسا در این ماه اعلام کرد که فضاپیمای کاسینی موفق به شناسایی میزان زیادی مولکول های هیدروژن در مدار انسلادوس شده است. این میزان هیدروژن از یخ فشان های عظیمی که از این قمر بزرگ زحل شلیک می شود بدست آمده است. به این ترتیب انتظار می رود که در انسلادوس ششمین قمر زحل که یک اقیانوس یخی در زیر پوسته خود دارد، اشکالی از حیات وجود داشته باشد.
از سوی دیگر محققان دانشگاه کالیفرنیا از ابداع دستگاهی خبر دادند که می تواند از هوای خشک، آب استخراج کند. این دستگاه که تنها با نور خورشید کار می کند حتی در شرایطی که رطوبت هوا نسبتا کم است (20-30 درصد) نیز می تواند 2.8 لیتر آب در یک دوره زمانی 12 ساعته تولید کند.
در همین ماه محققان دانشمندان بیمارستان کودکان فیلادلفیا از ساخت یک رحم مصنوعی خبر دادند که قابلیت نگهداری نوزاد نارس را در خارج از رحم مادر دارد. این دستگاه یکی از شگفتی های دنیای پزشکی در زمینه بارداری و نوزاد به شمار می رود.

***مه 2017
در این ماه محققان دانشگاه یوتا در آمریکا از یک سیستم جدید مته روباتیک رونمایی کردند که سرعت جراحی را افزایش می دهد. با استفاده از این مته رباتیک می توان یک نوع عمل جراحی پیچیده جمجمه را در یک پنجم زمان عادی این عمل انجام داد به این ترتیب زمان لازم برای انجام این جراحی از دو ساعت به دو و نیم دقیقه کاهش می یابد.
همچنین دانشجویی در دانشگاه آکسفورد موفق به ساخت اولین شبکیه مصنوعی (چشم) با استفاده از بافت های بیولوژیکی شد.
محققان دانشگاه مینسوتا نیز با استفاده از چاپ سه بعدی یک پوست بیونیک تولید کردند که می تواند به ربات ها حس لامسه دهد. تولید این پوست امکان پرینت ابزارهای الکترونیکی بر پوست واقعی انسان را میسر می سازد.
همچنین محققان بیمارستان کودکان بوستون موفق شدند که برای اولین بار سلول های بنیادی خون انسان را در آزمایشگاه پرورش دهند.
در تازه ترین دستاورد، محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه ای متوجه شدند که مصرف شش تکه شکلات در هفته خطر ابتلا بیماری بالقوه قلبی را تا حدود یک چهارم کاهش می دهد.
محققان سویسی نیز ویروس های مصنوعی ابداع کردند که می توانند برای هدف قرار دادن سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

***ژوئن 2017
در این ماه ستاره شناسان دانشگاه ایالتی اوهایو و واندربیلت، یک سیاره بسیار داغ کشف کردند بطوریکه دمای این سیاره با دمای اکثر ستاره ها برابری می کند. این سیاره که KELT-9b نام دارد با دمای روز چهار هزار و 600 کلوین ، داغ تر از اکثر ستاره هاست و تنها هزار و 200 کلوین (حدود دو هزار درجه فارنهایت) از خورشید ما سردتر است.
همچنین در این ماه محققان دانشگاه Vrije در آمستردام هفت ژن خطرساز را برای ابتلا به بی خوابی کشف کردند.
محققان انجمن کاردیولوژی اروپا نیز از ابداع واکسنی خبر دادند که سطح کلسترول را در موش ها پایین می آورد. امید می رود که این واکسن در برابر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ایمنی ایجاد کند.
مطالعه محققان دانشگاه کرنل نشان دادند که سطوح در حال افزایش آب دریاها 1.4 میلیارد نفر را تا سال 2060 و دو میلیارد نفر را تا سال 2100 آواره می کند.

***ژوئیه 2017
در این ماه، محققان دانشگاه استنفورد مدرکی مبنی بر در حال وقوع بودن ششمین انقراض جمعی زمین منتشر کردند.
محققان دانشگاه جورج واشنگتن نیز از نسخه جدیدی از یک سلول خورشیدی رونمایی کردند که بازده 44.5 درصدی دارد.
از سوی دیگر محققان دانشگاه توکیو، یک مش (توری) نانو مقیاس با قابلیت تنفس ابداع کردند که دارای یک حسگر الکترونیکی است و می توان آن را برای مدت یک هفته بدون ایجاد ناراحتی بر روی پوست قرار داد. این مش نانو مقیاس می تواند علائم سلامتی انسان را بطور مداوم در یک دوره طولانی کنترل کند.
همچنین در این ماه اولین ویرایش ژن بر روی جنین های انسان در امریکا صورت گرفت.

***آگوست 2017
در این ماه، محققان 91 کوه آتشفشان در دو کیلومتری زیر صفحه یخی غرب قطب جنوب کشف کردند که این منطقه را بزرگترین منطقه آتشفشانی روی زمین می سازد.
محققان انجمن شیمی آمریکا نیز از یک ‘باکتری سایبورگ’ رونمایی کردند که می تواند عمل فتوسنتز را بهتر از گیاهان انجام دهد.
همچنین محققان نحوه ساخت آنتن های فوق العاده فشرده را برای ارتباط بی سیم نشان دادند؛ این آنتن ها 100 برابر کوچکتر از اندازه فعلی آنها هستند.
از سوی دیگر ستاره شناسان تلسکوپ فضایی هابل اولین علائم وجود احتمالی آب را در سیستم چند سیاره ای TRAPPIST-1 گزارش دادند. سیستم چند سیاره ای TRAPPIST-1 شامل هفت سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین است که در فاصله حدود 40 سال نوری از زمین قرار گرفته است.

***سپتامبر 2017
یک مطالعه که در این ماه در مجله Nature منتشر شده است نشان می دهد که یخچال های کوهی آسیا تا سال 2100 دستکم یک سوم توده خود را بر اثر گرمایش زمین از دست می دهند.
همچنین در این ماه فضاپیمای کاسینی-هویگنس به ماموریت 20 ساله خود برای اکتشاف در سیاره زحل، حلقه ها و قمرهای این سیاره پایان داد. این فضاپیما مستقیم به اتمسفر زحل هدایت شد تا تجزیه شود.
از دیگر وقایع علمی این ماه می توان به این خبر اشاره کرد که یک مرد 35 ساله که مدت 15 سال در وضعیت نباتی به سر می برد پس از یک عمل جراحی برای کاشت یک محرک عصب واگ (طولانی ترین عصب مغزی) در سینه وی، علائمی از هوشیاری نشان داد.
محققان دانشگاه های آکسفورد، مونستر و اکستر تراشه های فتونیک رایانه ای ابداع کردند که به جای برق از نور استفاده می کند. این تراشه ها از نحوه عملکرد سیناپس های مغزی تقلید می کنند.

***اکتبر 2017
از خبرهای علمی این ماه می توان به اعطای جوایز نوبل اشاره کرد؛ بر این اساس جایزه نوبل پزشکی سال 2017 به جفری هال، مایکل رُسباش و مایکل یانگ، سه پژوهشگر آمریکایی به دلیل کشف مکانیزم های مولکولی کنترل کننده ریتم شبانه روزی بدن تعلق گرفت.
جایزه نوبل فیزیک 2017 به طور مشترک به راینر ویس،بری سی بریش و کیپ اس تورن به دلیل کشف امواج گرانشی اعطا شد.
جایزه نوبل شیمی۲۰۱۷ به طور مشترک به ژاک دوبُشه از سوییس، یواخیم فرانک از آمریکا و ریچارد هندرسون از انگلیس به دلیل توسعه میکروسکوپ الکترونی کرایو برای تعیین ساختار مولکول های زیستی در محلول با وضوح بالا تعلق گرفت.
همچنین در این ماه ، مطالعه محققان موسسه علوم کارنگی نشان داد که مزارع بادی در آتلانتیک شمالی انرژی کافی را برای رفع نیاز انسان ها به برق در فصل زمستان تامین می کند.

***نوامبر 2017
در این ماه محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، چهار ژن KRAS, CDKN2A, SMAD4 و TP53 را شناسایی کردند که می توانند طول عمر بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده را نشان دهند.
محققان دانشگاه A&M تگزاس و آزمایشگاه ملی Los Alamos نیز یک نوع ماده جدید کشف کردند که احتمالا نسبت به اثرات هلیوم در واکنش فیوژن هسته ای مقاوم تر از مواد فعلی است.
همچنین در این ماه محققان موفق شدند که برای اولین بار حلقه ای از پلاسما را در فضای باز تثبیت کنند.
از سوی دیگر در این ماه یک مطالعه به هدایت محققان دانشگاه نیو کاسل نشان داد که حیات دریایی در برخی از عمیق ترین قسمت های اقیانوس آرام – که عمقی بیش از 11 کیلومتر (7 مایل) دارند- به مواد پلاستیکی آلوده شده است.
همچنین مطالعه ای توسط محققان دانشگاه ادینبورگ انجام شده است، نشان می دهد که حیات روی زمین احتمالا از ذرات بیولوژیکی ناشی از جریان های گرد و غبار فضایی، نشات گرفته است.
همچنین در این ماه فضاپیمای ویجر 1، دورترین جرم انسان ساز که از زمین به فضا پرتاب شده است، برای اولین بار از سال 1980 موتورهای ردیاب خود را روشن کرد تا طول عمر آن را به دو تا سه دیگر افزایش دهد.

***دسامبر 2017
در این ماه محققان دانشگاه ایلینویز از کشف حالت جدیدی از ماده به نام اکسیتونیوم خبر دادند.
همچنین محققان موسسه فناوری ماساچوست روشی برای آسیب پذیرتر کردن باکتری در برابر یک نوع آنتی بیوتیک به نام quinolones کشف کردند.
محققان دانشگاه کالج لندن نیز در این ماه گزارش دادند که برای اولین بار موفق شده اند یک نقص ژنتیکی را که عامل ابتلا به بیماری هانتینگتون است، تصحیح کنند.
از سوی دیگر محققان دانشگاه واندربیلت نیز ماده هایپرلنز جدیدی ابداع کردند که امکان مشاهده جزئیاتی به کوچکی یک ویروس را بر سطح سلول های زنده میسر می سازد.
محققان دانشگاه کلمبیا نیز موفق به ساخت گرافن مصنوعی در یک نانو ساختار نیمه رسانا شدند.
از دیگر خبرهای علمی این ماه می توان به استفاده از شکل جدید ژن درمانی برای درمان هموفیلی اشاره کرد؛ هموفیلی یک نقص ژنتیکی است که به خونریزی مداوم منجر می شود.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps://telegram



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید