خانه / دسته‌بندی نشده / گمانه زنی درباره دنیای علم در سال 2018

گمانه زنی درباره دنیای علم در سال 2018



به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، نویسندگان این پایگاه با توجه به شواهد و قرائن درباره برخی از مهمترین اخبار علمی سال 2018 گمانه زنی کرده اند.

*** افزایش شمار سیاره های فراخورشیدی
در حال حاضر دو هزار و 341 سیاره فراخورشیدی داریم، اما گمان می رود شمار این سیاره ها تا پایان سال 2018 به چهار هزار سیاره برسد.

*** کشف منشاء ایجاد انفجارهای سریع رادیویی
انفجارهای سریع رادیویی (FRBs) به اندازه 500 میلیون خورشید در هر میلی ثانیه انرژی تولید می کنند و می توانند در هر ثانیه حادث شوند، اما هنوز اطلاعات چندانی در مورد منشاء تولید این انفجارهای قوی در جهان وجود ندارد.
محققان در سال 2017 موفق شدند که موقعیت مکانی انفجارهای سریع رادیویی را در یک کهکشان کوچک به نام FRB 121102 مشخص کنند.
بر این اساسف مشخص است که بیش از 150 انفجار سریع رادیویی از کهکشان FRB 121102 ناشی می شوند و اکنون ابزارهایی برای مطالعه بیشتر آنها در اختیار داریم.
بنابراین غیر منطقی نیست که تصور کنیم در سال 2018 اطلاعات کافی برای مشخص کردن علت بروز این انفجارها در اختیار خواهیم داشت.

*** 2018 گرم ترین سال ثبت شده خواهد بود
درحقیقت فاصله زمانی سال های 2013 تا 2017 گرم ترین دوره پنج ساله ثبت شده بود و به نظر می رسد هر سال رکورد جدیدی در این زمینه بدست می آید بنابراین جای تعجب نیست که سال 2018 گرم ترین سالی باشد که تاکنون ثبت شده است.

*** چین و هند به تلاش های خود برای سفر فضایی ادامه می دهند
درحالی که آن سوی جهان دو شرکت فضایی Blue Origin و SpaceX برای پرتاب راکت در حال رقابت هستند، در سوی دیگر نیز دو کشور هند و چین در حال آماده سازی خود به عنوان قدرت های جدید فضایی هستند، به طوری که در سال 2017 به موفقیت های بزرگی در این زمینه دست یافتند و برنامه های بزرگی را نیز برای سال 2018 اعلام کردند.
امسال هند برای اولین بار یک مینی موشک فضایی را به فضا پرتاب کرد و 104 ماهواره را در تنها در عرض 18 دقیقه در مدار زمین قرار داد و از برنامه هایی برای فرود در ماه در سال 2018 خبر داد.
چین نیز متعاقب از دست دادن کنترل یکی از ایستگاه های قدیمی فضایی خود سرخط خبرها قرار گرفت اما پیش بینی هایی که در مورد فعالیت فضایی این کشور می شود، عبارتند از برنامه هایی برای ساخت یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد، کاوشگر ماده تاریک این کشور و یا برنامه های چین برای فرود یک کاوشگر در طرف دیگر ماه در سال 2038 باشد.

*** هیچ ایده در مورد رویدادهای ستاره Tabby نخواهیم داشت
آیا Tabby ، یک مجموعه دنباله دار است یا یک کره دایسون و یا یک مدار سیاره ای لرزان هیچ سرنخی در مورد این ستاره نداریم و به نظر نمی رسد که در سال 2018 نیز کسی برنامه ای برای مشخص کردن نحوه تشکیل این ستاره داشته باشد.

*** آیا همه چیز به باکتری های روده مرتبط می شود؟
در سال 2017 مشخص شد که بخش زیادی از افسردگی و سکته مغزی گرفته تا بیماری پارکینسون و حتی احساسات ما با باکتری های روده ارتباط دارند، احتمالا در سال آینده حقایق بیشتری در این زمینه مشخص خواهد شد.

*** توجه جدی به داروهای غیرقانونی به عنوان درمان هایی برای افسردگی
مطالعات ابتدایی نشان می دهند که داروهایی مانند کتامین (ketamine) و قارچ های جادویی می توانند برای درمان افسردگی و اضطراب موثر باشند. اما مشکل این است که آنها غیرقانونی هستند.

*** دستیابی به نوعی درمان پایه ای برای دردهای قاعدگی در سال 2018
هر ماه میلیون ها زن در سراسر جهان از درد قاعدگی رنج می برند اما این درد همواره نادیده گرفته می شود. اکنون به نظر می رسد که بالاخره توجه تعدادی از محققان را به خود جلب کرده است.
سال گذشته ‘جان گیلتو’ استاد بهداشت باروری در دانشگاه کالج لندن اظهار داشت که درد قاعدگی می تواند به بدی ابتلا به یک حمله قلبی باشد اما به دلیل اینکه مردان به این درد مبتلا نمی شوند، نادیده گرفته شده است.
از آن زمان چند مطالعه در زمینه مکانیسم های دوره های ماهانه شدید و دردناک انجام شد؛ در کمال خوش بینی می توان فرض کرد که در سال 2018 برخی گزینه های درمانی برای این مشکل مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

***سیاه چاله ها باز هم مرکز توجه قرار می گیرند
در سال 2018 نه تنها ممکن است به اولین تصویر IRL از یک افق رویداد سیاه چاله دست یابیم بلکه تقریبا کاملا مطمئن هستیم که محققان گروه لیگو (LIGO) امواج گرانشی بیشتری از درهم ادغام شدن های سیاه چاله ای بدست خواهند آورد.

***کشفی که قوانین فیزیک را تغییر دهد
از دیگر احتمالات مهم در مورد خبرهای علمی سال 2018 می توان به این مورد اشاره کرد که برخورد دهنده هاردونی بزرگ نکاتی در مورد یک ذره کشف خواهد کرد که می تواند قوانین فیزیک را تغییر دهد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps://telegram



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید