خانه / دسته‌بندی نشده / ۶۰ درصد جمعیت بالای 18 سال خراسان شمالی چاق هستند

۶۰ درصد جمعیت بالای 18 سال خراسان شمالی چاق هستند



سیداحمد هاشمی یکشنبه در نشست خبری کمپین پیشگیری از چاقی اظهار کرد: از مجموع افراد دچار اضافه وزن و چاق 22.7 درصد در سن 45 تا 60 سال قرار دارند.
وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد کالری انسان را به سمت چاقی می برد افزود: مصرف بیش از مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.
وی گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کل قند و شکر مصرفی از برنامه روزانه باید کمتر پنج گرم در روز باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: یکی از مهم تریرن دلایل ابتلا به دیابت مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی که قند افزودنی دارند، شیرهای طعم دار، شیر کاکائو و شیر شکلات، پاستیل، کیک و کلوچه و بیسکوئیت از مهمترین منابع مصرف قندی هستند.
هاشمی اظهار کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین کارایی انسولین در بدن را ضعیف می کند و موجب ابتلا فرد به بیماری دیابت و یا انباشته شدن چربی در کبد می شود.
وی افزود: برای پیشگیری از دیابت سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند قند و شکر مصرفی روزانه حداکثر پنج درصد انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند.
وی در خصوص مصرف روغن و چربی نیز گفت: مصرف زیاد مواد پر چرب به خصوص چربی های حیوانی، خطر بروز سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش می دهد، مصرف آن را محدود کنید.
هاشمی گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، بیماری های قلب و عروقی و سرطان ها مصرف انواع روغن و چربی را کاهش دهید.
این مسئول اظهار کرد: مصرف غذاهای آماده و فست فود ها از جمله سوسیس، کالباس را که چربی زیادی دارند کاهش دهید.
وی افزود: به جای غذاهای سرخ شده که مقدار زیادی روغن دارد از غذاهای آب پز، بخار پز و کبابی استفده کنید، در صورت تمایل به سرخ کردن غذا را به مدت کم و حداقل روغن مخصوص سرخ کردنی فقط تفت دهید.
هاشمی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله که می‌تواند در این زمینه موردتوجه قرار داد الگوی غذایی مردم است؛ چراکه مصرف بیش از حد و اندازه قند، نمک و چربی عوامل خطر تغذیه‌ای به شمار رفته و سبب ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی می‌شود.
به گفته مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی 911 نفر در این استان طی هفت ماه امسال به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت شده اند که از این تعداد 477 مورد را مردان و 434 مورد را زنان تشکیل می دهند.
علی زاهدی نیا اظهارکرد: علت نخست فوت در این استان طی هفت ماهه سال جاری، مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید