خانه / دسته‌بندی نشده / اجرای طرح تحقیقاتی برای مقابله با خشکسالی در سمنان ضروری است

اجرای طرح تحقیقاتی برای مقابله با خشکسالی در سمنان ضروری است



غلامرضا حسنی غربا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که باید هشدار خشکسالی را در استان جدی گرفت ، افزود: تاکنون مطالعات علمی در خصوص پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم در سمنان انجام نشده است.
وی اظهار داشت : تغییرات اقلیم همیشه بد نیست و می توان با اجرای طرح های تحقیقاتی مانند امکان سنجی کشت 2 بار در سال تولید محصولات کشاورزی در استان را افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد : با توجه موقعیت جغرافیایی سمنان در منطقه خشک و نیمه بیابانی و بخشی در منطقه کوهستانی و کاهش باران در تمامی نقاط استان احتمال خشکسالی در سال جاری محسوس است.
وی ادامه داد : بر اساس اطلاعات دریافتی از 50 ایستگاه باران سنجی در استان سمنان متوسط بارش باران در هشت ماه امسال 6.5 میلی متر و در مدت مشابه سال گذشته 11.6 میلی متر بود که این آمار نشان دهنده کاهش 43 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و کاهش 71 درصدی نسبت دوره بلند مدت در استان است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره خشکی هوا و دمای بالا در خشکسالی توسعه کشت گیاهان کم آب بر، توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای ، اصلاح کانال های سنتی انتقال آب، استفاده از روش های نوین آبیاری قطره ای و زیر سطحی، بیمه محصولات کشاورزی و انتقال آب بین حوضه ای را از راهکار های مقابله با پدیده خشکسالی دانست.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
کاهش بارندگی در استان سمنان باعث کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی شده است به طوری که در حال حاضر این استان با کمبود ذخیره حدود 143 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است.
6026/7342
*خبرنگار: االناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید