خانه / دسته‌بندی نشده / ارائه آزمایش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان مثانه

ارائه آزمایش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان مثانه



به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی و پزشکی مدیکال نیوز تودی/medical news today مطالعه ای گسترده روی 577 بیمار مبتلا به خون ادراری نشان داد، آزمایش غیرتهاجمی جدید پزشکان انگلیسی برای تشحیص سرطان مثانه حساسیت 95 درصدی دارد.
این آزمایش به نام ای دی اکس/ADXBLADDER مثانه با فناوری الیزا (نوعی آزمایش برای تشخیص آنتی ژن و آنتی بادی) می تواند آزمایش بالینی غیرتهاجمی مثانه را به واقعیت تبدیل کند و در سی و هفتمین نشست جامعه بین المللی متخصصان اورولوژی در لیسبون پرتقال (19 تا 22 اکتبر/ 27 تا 30 مهر) برای اولین بار معرفی شد.
استورات مک کرکن/ Stuart McCracken که نتایج یافته های گروه تحقیقاتی را در این نشست ارائه داد می گوید: مطالعه ما نشان می دهد آزمایش یادشده با بالاترین حساسیت در میان همه آزمایش های تشخیصی سرطان مثانه است.
بر پایه این گزارش آزمایش مذکور همچنین شامل مولفه های جدیدی شامل تاثیر نپذیرفتن از عفونت ادراری، التهاب و وجود خون به دلایل دیگری غیر از سرطان در ادرار است. اجرای این آزمایش آسان است، با استفاده از فناوری الیزا موجود در بیشتر بیمارستان ها انجام می شود و بر اثر آن می توان تشخیص داد آیا پروتئین MCM5 در ادرار فرد وجود دارد یا خیر.
سلول های مثانه که با ادرار در تماس هستند، حاوی پروتئین MCM5 نیستند بنابراین ادرار مثانه سالم شامل این نوع پروتئین نیست. همه سلول های سرطانی می توانند شامل این نوع پروتئین باشند بنابراین وقتی مثانه یک تومور دارد این سلول های با ادرار ارتباط دارند و وارد جریان اردرا می شوند که پروتئین یادشده را در آزمایش نشان می دهد. برای انجام این آزمایش باید 10 میلی لیتر از ادرار بیمار آزمایش شده و جواب سه ساعت بعد آماده است.
انجام آزمایش تشخیصی سرطان مثانه اکنون در کشورهای اروپایی و به توصیه انجمن ارولوژی اروپا با انجام سیستوسکوپی برای همه بیماران مبتلا به خون ارداری انجام می شود.
در این روش با عبور یک دوربین باریک به نام سیستوسکوپ به داخل مجرای ادرار و مثانه پزشک مجرای ادرار و مثانه را بررسی می کند.
این روش تهاجمی، دشوار و با درد برای بیمار همراه است و موجب می شود بیمار در مراحل بعدی دچار عفونت ادراری شود که تقریبا 5 درصد بیماران به آن مبتلا می شوند.
ضمن اینکه سیستوسکوپی ضریب خطای 30 درصدی تشخیص ندادن تومورهای مثانه و معایبی چون فهرست انتظار طولانی و هزینه زیاد را برای بیمار دربر داشته باشد.
انتظار می رود آزمایش غیرتهاجمی تشخیص سرطان مثانه که فعلا در کشورهای ترکیه، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در مورد آن تبلیغ شده است تا سال 2018 با فراگیری بیشتر دست کم در اروپا روی این بیماران انجام شود.
علمی**9157 ** 1418
مترجم: منصوره شوشتری** ناشر: مریم برزآبادی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید