خانه / دسته‌بندی نشده / باید محورهای تحقیقاتی را برای دانشگاه ها تعریف کنیم

باید محورهای تحقیقاتی را برای دانشگاه ها تعریف کنیم



هفته پژوهش که امسال 21 تا 27 آذر برگزار شد، فرصت مناسبی نه تنها برای پرداختن به دستاوردهای یکساله پژوهشگران بلکه مشکلاتی است که آنان در همه سال با آن روبرو هستند.
در حالی که بسیاری پژوهشگران و دانشجویان جوان علاقمند به پژوهش کمبود بودجه و حمایت های کافی از پژوهشگران را یک مشکل اصلی و مانعی در برابر دستیابی به به فناوری های برتر می دانند، اساتید و بعضی مدیران اجرایی به وجود مشکلات دیگر از جمله قوانین نامناسب برای توسعه فناوری ها و…اشاره می کنند و به نظر می رسد هر کدام با توجه به حوزه فعالیت و مسئولیت خود بر گوشه ای از این پهنه تاریک چراغی می تابانند که دیدن آن برای مسئولان ارشد کشور راهگشاست.
منصور سلطانیه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد مشکلات پژوهش در دانشگاه ها ابتدا به بی توجهی به پژوهش اشاره کرد افزود: نظر پژوهشگران دانشگاهی این است که باید به پژوهش در دانشگاه اهمیت لازم داده شود و این دیدهنوز جا نیفتاده که پژوهش هزینه نیست و سرمایه گذاری است.
وی با تاکید بر اهمیت تخصیص بودجه کافی اظهار کرد: در مرحله بعدی حتی بودجه ای هم که تصویب شده تخصیص نمی یابد و همیشه وقتی کمبود بودجه داریم، بودجه بخش پژوهش قطع می شود؛ البته محدودیت های دولت را درک می کنیم.
وی درباره تجاری سازی محصولات هم گفت: مسیر خیلی طولانی است و طیف گسترده ای است و در زمینه های مختلف انرژی نفت و گاز و حوزه های دفاعی است
سلطانیه در خصوص افتتاح انستیتو نفت و اندازه گیری توربین های گازی نیز گفت: این انستیتوها با کمک وزارت نفت با همکاری دانشگاه و پژوهشکده ازدیاد برداشت راه اندازی شده اند.
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد دیگر مشکلات پژوهشگران پاسخ داد: مساله بعدی این است که دانشگاه ها نباید در همه حوزه ها پژوهش کنند و هر دانشگاهی باید حوزه فعالیت مشخص داشته باشد.
وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها تصریح کرد: در کشورهای مختلف با توجه به پتانسیل ها و صنایع موجود در آن کشور، دانشگاه ها نیز در زمینه توسعه فناوری های مرتبط کار می کنند؛ مثلا اگر کشوری معادن خوبی دارد، دانشگاه ها هم در این زمینه فعال هستند یا اگر در کشوری جنگل و جنگلداری وجود دارد دانشگاه ها و دانشکده های مختلف در زمینه فناوری های چوب کار می کنند.
سلطانیه تاکید کرد: دانشگاهی که در خدمت کشور نباشد، اصلا ارزش ندارد و باید به این بلوی برسیم که محورهای تحقیقاتی را برای دانشگاه ها تعریف کنیم و هر دانشگاهی در چند زمینه خاص کاملا به طور تخصصی فعالیت کند.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید