خانه / اخبار روز / تحصیل ۴۲ درصد از دانش‌آموزان خراسان رضوی در فنی‌وحرفه‌ای

تحصیل ۴۲ درصد از دانش‌آموزان خراسان رضوی در فنی‌وحرفه‌ای

رضا صابری تولایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان رضوی حدود ۹۵هزار دانش‌آموز پایه نهم دارد که مشمول فرآیند هدایت تحصیلی هستند. بعد از اتمام امتحانات خرداد ماه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم وارد مرحله اجرایی شده و نمون برگ شماره ۶ و ۷ در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: نمون برگ شماره ۶ صرفا توصیه‌نامه‌ای برای انتخاب آگاه‌تر و بهتر دانش‌آموزان و ملاک اصلی برای انتخاب رشته دانش‌آموزان ‌است.نمون برگ شماره ۷ مبتنی بر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان است که شامل نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ در سه شاخه نظری، فنی‌حرفه‌ای وکارودانش می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: این فرم در مقایسه با سال‌های گذشته دو اولویت مهم دارد که شامل اولویت الف و ب است که البته برخی از دانش‌آموزانی که شرایط لازم را نداشته‌اند از این فرم حذف شده‌اند. اولویت الف به منزله این است که دانش‌آموز شرایط کافی برای ثبت‌نام را دارد. اولویت گروه ب اینگونه است که بعد از ثبت‌نام گروه الف، اگر ظرفیت مدارس خالی ماند این گروه می‌توانند برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ثبت‌نام دانش‌آموزان از ۲۳ تیرماه آغاز شده است و فرم‌های ۶ و ۷ در اختیار آنها قرار داده شده است. در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ۴۷ کمیته تخصصی هدایت تحصیلی تشکیل شده که وظیفه اصلی این کمیته‌ها هدایت، راهنمایی و پاسخ به سوالات و ابهامات دانش‌آموزان و اولیا در خصوص هدایت تحصیلی است.

صابری تولایی گفت: از ۲۳تیرماه تا ۹مرداد ماه اولویت ثبت‌نام با گروه الف است و از ۱۰مرداد گروه ب می‌توانند به شرط خالی بودن ظرفیت مدارس جهت ثبت‌نام اقدام نمایند. گروه الف و ب بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش ثبت نام کنند. دانش‌آموزان پسر بیشتر به شاخه فنی‌وحرفه ای و کارودانش گرایش دارند.

وی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از ۴۲ درصد از دانش‌آموزان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش و حدود ۵۸ درصد در شاخه نظری ورود پیدا کرده‌اند.

میانگین کشور در توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی حدود ۳۸ درصد و ‌در خراسان رضوی بالای ۴۲ درصد است؛ بنابراین خراسان رضوی جزو استان‌های برتر در توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص موفقیت دانش‌آموزان در انتخاب رشته، افزود:  علاقه دانش‌آموز در انتخاب رشته اهمیت دارد، سپس استعداد و توانایی، سوابق تحصیلی عالی که اجازه ورود به آن رشته را بدهد، همچنین مشورت با مشاوران کارآمد آموزش‌وپرورش برای انتخاب یک رشته درست و موفق لازم است.

وی در زمینه توصیه به اولیا و دانش‌آموزان، اظهار کرد:  جهت‌گیری سیاست‌های نظام و اسناد بالا دستی تمرکز خود را بر روی مهارت‌ورزی و مهارت گرایی گذاشته‌اند؛ بنابراین دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌ خود مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش را مد نظر داشته باشند، زیرا سال‌های گذشته تعداد کثیری از دانش‌آموزان به شاخه‌های نظری به خصوص رشته تجربی گرایش داشتند که این رشته در حال حاضر اشباع شده است.

صابری تولایی ادامه داد: درکنکور سراسری دوسال گذشته حدود ۶۳درصد شرکت‌کننده‌های کنکور جزو گروه علوم تجربی بودند که متاسفانه بسیاری از آنها از راه یافتن به دانشگاه باز ماندند.  در صورتی ‌که اکثر کسانی که در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش ورود پیدا کرده بودند زمینه اشتغال آنان فراهم و حتی با همان مدرک دیپلم به بازار کار راه پیدا کردند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به اولیاء دانش‌آموزان توصیه کرد و گفت: انتخاب رشته برای دانش‌آموزان مهم است و اولیا به هیچ عنوان در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته فرزند خود دخالت نکنند و نظر خود را بر او تحمیل نکنند، زیرا این فشار مصلحت دانش‌آموز نیست وباعث دلزدگی و تغییر رشته دانش ‌آموز می‌شود. به فرزند خود اجازه دهید  تا براساس علاقه، توانایی و استعداد رشته خود را انتخاب کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید