خانه / دسته‌بندی نشده / تغییرات اکوسیستم منشاء بیماری های نوظهور درجهان

تغییرات اکوسیستم منشاء بیماری های نوظهور درجهان



به گزارش ایرنا، دکتر مسعود هاشم زاده روز شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه سرم سازی رازی درکرج با اشاره به استفاده از سلاح های میکروبی و بیوتروریسم توسط بعضی از کشورهای پیشرفته، بیان داشت: به همین دلیل کشورهای غربی دانش واکسن سازی را در انحصار خود می خواهند و به دنبال محدودیت راهیابی آن به کشورهای در حال توسعه هستند.
وی بیان کرد: امروزه واکسن می تواند نقشی جدی در توسعه کشورها داشته باشد و می توانیم از طریق این علم و صنعت ارتباطات منطقه ای را با کشورهای دیگر توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه کشورهای آمریکایی هزینه های گزافی را برای توسعه واکسن می پردازند، گفت: در این حال کشورها با توسعه صنعت واکسن بحث نفوذ فرهنگی را در برنامه دیپلماسی خود دارند.
هاشم زاده افزود: امروزه در جهان شاهد نیاز گسترده به واکسن های کارآمد برای سلامت بشر، تولید غذای پروتئینی سالم، ایجاد امنیت بهداشتی برای جوامع و ارتقای سریع دانش فنی هستیم .
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی تاکید کرد: تغییرات اکوسیستم که با شدت هر چه بیشتری در حال روی دادن است سبب ایجاد بیماری های نوظهور شده که نیاز به واکسن ها را بیش از پیش نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه بحث محدودیت استفاده از داروها برای سلامت بشر مطرح است، گفت: امروزه بحث مقاومت میکروبی و آنتی بیوتیک ها خیلی جدی است که با توجه به برنامه های ما در بحث پیشگیری از بیماری ها، موضوع استفاده از واکسن جدی تر دیده می شود.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: موضوع استفاده از واکسن در بحث پیشگیری از بیماری ها در هر دو جامعه انسانی و دامی مطرح است و در دنیا بحث ارتقای دانش در حوزه واکسن به شدت در حال رشد و توسعه است که سرعت رشد در این تکنولوژی در کشور ما بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه همراه با تغییرات اکوسیستم موضوع سلامت جایگاه بالایی پیدا کرده است، اظهار داشت: متاسفانه انحصار این دانش به کشورهای محدودی ختم شده و خیلی از کشورها از این دانش بی بهره هستند.
هاشم زاده با اشاره به اینکه کشور ما دانش بومی این صنعت را در دست دارد، تاکید کرد: داشتن این دانش کفایت نمی کند زیرا بسیاری مواقع در آن ایستایی داشته ایم و با توجه روند حرکت دنیا به هیچ وجه کار ما راضی کننده نیست.
وی یکی از دلایل این ایستایی را نگاه بخش دولتی به این موسسه دانست و گفت: امروزه صنعت واکسن سازی در کشورهای پیشرفته رشد بالایی داشته به طوریکه در بعضی از کشورها تا 120 واکسن انسانی و 60 نوع واکسن دامی مصرف می شود و این در حالی است که در کشور ما حدود 8 مورد واکسن انسانی و تعداد کمی نیز واکسن دامی مصرف می شود.
این مسئول با بیان اینکه بایستی به زودی برنامه واکسیناسیون انسانی و ایمن سازی در کشور به 12 قلم واکسن افزایش یابد، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی این وضع نامناسب واکسن سازی در کشور تامین نشدن بودجه تحقیقات و تهیه واکسن است.
هاشم زاده ادامه داد: کمبود شدید واکسن های معمولی به شدت برای کشور ما آسیب زننده است و باید گفت که واکسن یک کالای تجاری نیست بلکه یک کالای استراتژیک قابل برنامه ریزی است و بسیاری از مصیبت های ما برای این است که نگرش نادرستی به واکسن در کشور ما وجود دارد.
وی گفت: رشد صنعت واکسن در حدود 8 سال آینده بین 10 تا 15 درصد و در حوزه دارو بین 5 تا 7 درصد است که باید برنامه و حمایت خود را از آن داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به موسسه رازی و محققان آن اعتماد شود، افزود: بعضی ها نیاز به این موسسه را کمرنگ می دیدند در حالیکه ستونی قوی در تامین سلامت کشور است.
رئیس موسسه رازی اضافه کرد: برنامه های استراتژیک و ملی کشور بدون موسسه ای مثل رازی غیر ممکن است زیرا در کنترل و ریشه کنی هیچ بیماری نمی توان موفق بود مگر اینکه یک واکسن ساز در کنار شما باشد.
وی بیان داشت: موسسه رازی در ایران دارای شرایط استراتژیکی، ایدوئولوژی، اجتماعی خودش است و نمی توانیم خودمان را با کشورهای پیشرفته مثل فرانسه و آلمان مقایسه کنیم و در کشور ما باید دولت پشتوانه قوی برای مبارزه با بیماری ها داشته باشد که این موسسه نقشی حیاتی دارد.
هاشم زاده به برنامه های کوتاه و میان مدت پژوهش موسسه اشاره کرد و راه اندازی مرکز بیوانفورماتیک با رویکرد جهانی، راه اندازی مرکز اپیدمیولوژی با رویکرد ملی و اخذ تاییدیه های oie، راه اندازی حداقل 20 دپارتمان تحقیقاتی با رویکرد بهبود تولیدات فعلی تولیدات جدید و توسعه توان تشخیص بیماری ها و همچنین جذب استعدادهای درخشان و نخبگان را از جمله این برنامه ها برشمرد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از سال 1303 به منظور کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون گاوی در کرج راه اندازی شده است.
6156 / 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید