خانه / دسته‌بندی نشده / سرعت پردازش اطلاعات در نانو پردازنده‌ها تا هزار برابر افزایش می‌یابد

سرعت پردازش اطلاعات در نانو پردازنده‌ها تا هزار برابر افزایش می‌یابد



به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، این مبدل می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را در یک مرحله، مستقیما به سیگنال‌های پلاسمونی و برعکس تبدیل کند. پلاسمون‌ها امواجی از الکترون‌ها هستند که پس از برخورد فوتون‌ها به فلز، با سرعت نور روی سطح آن به حرکت در می‌آیند.
پلاسمون‌ها در مقایسه با فوتون‌ها بسیار کوچک‌تر هستند و به همین علت گزینه بسیار مناسبی برای ساخت تجهیزات نانوالکترونیک محسوب می‌شوند و محققان در تلاشند تا از آن‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده کنند.
در اغلب فناوری‌های پلاسمونی، فرآیند تحریک پلاسمون ها در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول از الکترون‌ها برای تولید نور استفاده می‌شود و در مرحله دوم از فوتون‌های نور برای تحریک پلاسمون‌ها استفاده می‌شود. اما محققان دانشگاه ملی سنگاپور با استفاده از فرآیندی موسوم به تونل‌سازی که در آن الکترون‌ها از یک الکترود به الکترود دیگر منتقل می‌شوند، توانستند پلاسمون‌ها را در یک مرحله فعال کنند.
به اعتقاد محققان با ادغام فناوری ساخت نانو الکترونیک با قابلیت‌های پلاسمون‌ها می‌توان مدارات الکترونیکی بسیار کوچک‌تر با مصرف بسیار کمتر تولید کرد. مبدل پلاسمونی که توسط محققان ساخته شده است حدود 1000 برابر کوچک‌تر از اجزای اپتیکی مورد استفاده در نانومدارهای الکترونیکی است.
این فناوری قابلیت سازگاری با فناوری‌های الکترونیکی موجود را دارد و کاربردهای بسیار متنوعی را در اختیار می‌گذارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Photonics منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید