خانه / دسته‌بندی نشده / نقش بی بدیل موسسه رازی در سلامت مردم /بودجه ناچیز تحقیقات واکسن

نقش بی بدیل موسسه رازی در سلامت مردم /بودجه ناچیز تحقیقات واکسن



به گزارش ایرنا، دکتر مجتبی محرمی عصر روز چهارشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت نود و سومین سال تاسیس موسسه واکسن وسرم سازی رازی برگزار شد، افزود: سلامت دام و انسان در کشور وابسته و منوط به فعالیت های این موسسه بوده به خصوص در تولید در واکسن های انسانی همچون فلج اطفال، دیفیتری، کزار و سیاه سرفه که تضمین کننده سلامت کشور بوده است.
وی با تاکید براینکه موسسه رازی همچنان این مسیر را ادامه می دهد، اظهار داشت: شروع فعالیت این موسسه از مبارزه با طاعون گاوی شکل گرفت و امروز از طاعون خبری نیست که نشان دهنده این امر است که تولیدات موسسه رازی سدی محکم در مقابل بیماری ها است.
وی گفت: امروز مواجه هستیم با بیماری های مختلف که محققان این مرکز مسئولیت خطیری در خصوص شناسایی آن ها و تولید واکسن ها و سرم های موثر بر آن دارند.
محرمی بیان داشت: تحقیقات در موسسه رازی در 2 بعد تولید محصولات و فرآورده های جدید و ارتقای فرآورده های موجود است ضمن اینکه بخش مهمی از فعالیت ها هم تحقیقات دامپزشکی است که در ابعاد مختلف دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل، کرم ابریشم و حیات وحش است به طوریکه این موسسه متولی قانونی تحقیقات دامپزشکی در سطح کشور است.
وی با تاکید بر اینکه موسسه عمدتا به داشته ها و توانایی های خودش متکی است، افزود: با توجه به حجم فعالیت های تحقیقاتی، اعتبارات تحقیقات متناسب با آن را در اختیار نداریم و اگر فروش محصولات کمک نمی کرد در بخش تحقیقات دامپزشکی اعتبار ویژه ای نداشتیم.
معاون تحقیقات موسسه رازی اظهار داشت: مسئولان امر باید توجه جدی برای تامین اعتبارات داشته باشند زیرا امروزه در دنیا بیش از 20 درصد از بودجه سازمان های تحقیقاتی تولیدی به امر تحقیقات اختصاص پیدا می کند و اکنون اعتباری که در خصوص تحقیقات در موسسه صرف می کنیم بسیار کم است.
***نگرش دنیا بر روی تولید واکسن های جدید
محرمی در ادامه به جایگاه صنعت واکسن در دنیا اشاره کرد و گفت: صنعت واکسن و واکسن سازی در دنیا یک رشدی معادل 10 تا 15 درصد را دارد و در مقایسه با آن صنعت دارو سازی بین 5 تا 7 درصد رشد دارد و جهت گیری و سوگیری به سمت تولید واکسن و پیشگیری ها به شکل خیلی وسیع است.
وی با بیان اینکه این توسعه واکسن فقط برای بیماری های عفونی نیست بلکه برای بیماری های غیرعفونی هم هست، اظهار داشت: با تغییرات اکوسیستمی به صورت خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و همچنین گسترش ارتباطات به طوریکه در گذشته های دور شاید مسافرت ها 2 تا 3 ماه زمان می برد ولی اکنون به سرعت انجام می شود که این تغییرات باعث اشاعه انواع بیماری ها در دام و انسان شده است لذا نگرش دنیا بر روی تولید واکسن های جدید است.
وی افزود: به همین لحاظ تا 8 سال دیگر باید انواع واکسن ها در چرخه مصرف بیاید و جمعیت ما ایمن سازی شود و در موسسه این توان ها وجود ندارد و باید ایجاد شود تا متناسب با افزایش نیازهای کشور در جمعیت دامی و انسانی بتوانیم پاسخگوی این نیازها باشیم.
وی تاکید کرد: توسعه واکسن سازی یک امر اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از تهدیدات بیشتر طبیعی است که باید موسسه توسعه ای بیشتر از گذشته داشته باشد و بایستی در صنعت واکسن اتکای به درون داشته باشیم و دست به زانوی خود بزنیم و بلند شویم.
وی اظهار داشت: موسسه رازی به عنوان یکی از موسسات مطرح در عرصه واکسن سازی دنیا است و توان استفاده درست ازتکنولوژی ها را دارد و این استعداد نباید نادیده گرفته شود و اگر ساختار مناسب برای موسسه را نتوانیم ایجاد کنیم ممکن است این توان به اضمحلال رود و این صنعت مادر بومی کشور خدا نکرده دچار حوادثی شود که نتوانیم 10 سال دیگر اینگونه صحبت کنیم.
محرمی یادآور شد که هفته آینده ساختمان تولید سرم های درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی با حضور معاون اول ریئس جمهور به بهره برداری می رسد و این مرکز یکی از تاسیساتی است که سرم های درمانی برای ضدعقرب و مارگزیدگی برای کشور و کشورهای همسایه تولید می کند.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید