خانه / دسته‌بندی نشده / کاردرمانی چگونه به ارتقای سلامت جامعه کمک می کند؟

کاردرمانی چگونه به ارتقای سلامت جامعه کمک می کند؟



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هوشنگ میرزایی روز سه شنبه در نشست خبری بیست و دومین کنگره سراسری کاردرمانی ایران گفت: نیاز به توانبخشی روز به روز در جامعه بیشتر می شود، به طوری که امروزه توانبخشی به مرحله پیشگیری ورود کرده است، به واقع بسیاری از افراد که در دوران کودکی مشکلاتشان درمان نمی شود در سنین بالاتر قربانی آسیب های اجتماعی می شوند.
دبیر علمی بیست و دومین کنگره سراسری کاردرمانی در اشاره به کاربرد کاردرمانی در مقوله کمک به درمان معتادان گفت: کلینیک های درمان اعتیاد تلاش می کنند که با متادون و داروهای جایگزین معتادان را درمان کنند که در بیشتر موارد افراد با مشکلات دیگری روبرو می شوند؛ در بسیاری از موارد معتادان پس از ترک برای ارتباط با جامعه دچار مشکل می شوند که در این مقطع، کاردرمان ها قادر هستند اختلالات رفتاری مرتبط با حوزه معتادان را مورد توجه قرار دهند و شرایط همه جانبه معتاد را بررسی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی ارتباط کمرنگ نوجوانان با خانواده ها و نیز برخی بیماری ها و اختلالات ذهنی را از دیگر مشکلات عمده جامعه امروز عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر شاهد رشد بیماری ها و اختلالات ذهنی نظیر کودکان بیش فعال و کم توجه و یا اوتیستیک هستیم؛ در این مورد هم کاردرمانی تلاش می کند با کمک به درمان در سنین پایین، بستر روحی و جسمی مناسب را برای رویارویی فرد با جامعه آماده سازد.
میرزایی افزود: همچنین در بعضی موارد شاهد مشکلاتی برای نوزادان در بدو تولد هستیم که خانواده ها را نگران می کند؛ مراکز توانبخشی در این موارد زمینه رشد کودکان و توانمندسازی عصبی نوزادان نارس و نوزادان در واحد مراقبت های ویژه را فراهم می کنند.
وی با تشریح اهمیت درمانگر در گستره جامعه افزود: بیماری های نورولو‍‍ژیک نظیر سکته مغزی، ضربه مغزی، پارکینسون، ضایعات نخاعی، فلج مغزی کودکان و همچنین بیماری های آلزایمر و دمانس بخشی از حوزه کاردرمانی است.
میرزایی از ورود علوم نوین همچون واقعیت مجازی به مراکز توانبخشی هم خبر داد و گفت: در برخی موارد کاردرمان ها از روش های درمانی استفاده می کنند که شواهد علمی پایدار ندارند و ما در تلاش هستیم طی یک برنامه ریزی منطقی از علوم نوین به صورت صحیح در راستای بهبود مشکلات بیماران استفاده کنیم.
وی درباره بیست و دومین کنگره سراسری کاردرمانی گفت: امتیاز علمی کنگره بالاترین امتیاز را دارد؛ مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره توسط چهار داور بررسی و 216 مقاله برای ارائه در روزهای برگزاری کنگره انتخاب شده است که در حاشیه آن 16 نشست تخصصی با حصور اساتید مجرب با محوریت بالابردن سطح آگاهی کاردرمانگرها در قالب پرسش و پاسخ برگزار می شود.
کنگره سراسری کاردرمانی با شعار ‘کاردرمانی و ارتقای سلامت، فناوری و حیطه های جدید’ با هدف ارتقای سلامت در جامعه با همکاری انجمن کاردرمانی ایران و گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی به مدت سه روز از نهم تا یازدهم آذرماه در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.
علمی 9031
خبرنگار:عادل پازیار* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید