خانه / دسته‌بندی نشده / یک سوم خودروهای سنگین معاینه فنی ندارند

یک سوم خودروهای سنگین معاینه فنی ندارند



به گزارش ایرنا، «عباس مجیدنژاد» شامگاه دوشنبه در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل افزود: بیش از 2میلیون خودرو سنگین در کشور وجود دارد.
رییس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروی کشور یادآوری کرد: طبق قانون همه خودروهای سنگین که عمر کمتر از 10 سال دارند باید هر 6ماه یکبار و هر خودرو با بیش از 10 سال عمر هر سه ماه یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.
وی اظهار داشت: در صورتی که خودروهای سنگین معاینه فنی نداشته باشند کارت هوشمند رانندگان آنها غیر فعال می شود.
وی گفت: آمارها نشان می دهد پارسال یک میلیون و 300 هزار خودرو سنگین برگه معاینه فنی دریافت کرده اند.
برای دریافت معاینه فنی 350 هزار ریال دستمزد دریافت می شود.

** 30 درصد خودروهای سبک معاینه فنی دارند
رییس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور درباره معاینه فنی خودروهای سبک نیز گفت: همه خودروهای سبک در صورتی که چهارسال از عمر آنها گذشته باشد باید معاینه فنی دریافت کنند.
وی گفت: از 20 میلیون خودرو سبک در کشور چهار تا پنج میلیون دستگاه با توجه به سال ساخت، از دریافت برگه معاینه فنی معافند.
مجید نژاد افزود: با این همه آمارها نشان می دهد فقط 30 درصد خودروهای سبک برای دریافت معاینه فنی به مراکز صدور مراجعه می کنند.

** وضع معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز
رییس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور گفت: مخزن 2میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز به صورت شرکتی توسط کارخانه های خودروسازی نصب شده است، یک میلیون دستگاه نیز در کارگاه های مجاز مخزن نصب کرده اند اما مخازن گاز یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو سبک در کارگاه های غیرمجاز نصب شده است.
وی گفت: مشکل اصلی این است که مالکان برخی از خودروهای دوگانه سوز که مخازن گاز غیرمجاز نصب کرده اند، پیش از دریافت معاینه فنی دستگاه را باز می کنند و بر این اقدام آنها هیچ نظارتی نمی شود.
به گفته وی، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده است هیچ یک از کارگاه های نصب مخزن گاز در کشور استاندارد لازم را ندارد.

** فعالیت 140 مرکز صدور معاینه فنی در سراسر کشور
مجیدنژاد اعلام کرد اکنون 140 مرکز صدور معاینه فنی در سراسر کشور فعال است که که مرکز های مربوط به خودروهای سنگین با مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مرکزهای ویژه خودروهای سبک با مجوز وزارت کشور و سازمان راهداری فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد معاینه فنی در ایمنی خودروها و صنعت حمل و نقل کشور نقش مهمی ایفا می کند اما این مساله به فرهنگ سازی نیازمند است تا دارندگان خودروهای سبک و سنگین برای افزایش ایمنی و حفظ محیط زیست معاینه فنی دریافت کنند.
مجیدنژاد افزود: در حوزه برون شهری برای نخستین بار با همکاری سازمان فنی حرفه ای برای 200 نفر مدیر فنی و 200 نفر کاربر دوره های آموزشی برگزار کردیم.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی بیست و ششم آذرماه در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری اعلام کرد: بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو داریم که سالیانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه دیگر به آن اضافه می شود.
دومین نمایشگاه حمل و نقل بین المللی و صنایع وابسته صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی گشایش یافت.
در این نمایشگاه 205 شرکت داخلی حضور دارند و تا بیست و هشتم آذرماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران میزبان علاقه مندانند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*1108*1540*1961*
خبرنگار: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید