خانه / اخبار روز / ‍ تور ریزی غیر مجاز صیادان بلای جان مرجان های خلیج چابهار

‍ تور ریزی غیر مجاز صیادان بلای جان مرجان های خلیج چابهار

وحید پورمردان افزود: مأمورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست چابهار در حین گشت و کنترل دریایی در آبهای ساحلی خلیج چابهار تعدادی صیاد سود جو که با استفاده از یک فروند قایق بصورت غیر مجاز اقدام به تورریزی به روش محاصره ای در محدوده منطقه مرجانی چابهار واقع در روبروی پلاژ ساحلی لیپار کرده بودند را مشاهده کردند. 

وی اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست چابهار با همکاری مأمورین گارد اداره کل بنادر و دریانوردی نسبت به جلوگیری از ادامه تورریزی و همچنین ممانعت از خارج نمودن تورهای کارگذاری شده در بستر مرجانی دریا، اقدام کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: متاسفانه در عملیات جمع آوری یک رشته تور توسط صیادان متخلف، تعدادی کلنی مرجانی همراه ماهیان از بستر منطقه مرجانی جدا شده و با تور به قایق صیادان منتقل شده بود.

پورمردان ادامه داد: پس از بررسی وضعیت مرجان ها  توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار، مشخص شدکه متاسفانه حدود ۲۰ کیلوگرم آبسنگ مرجانی از جنس شاخ گوزنی توسط صیادان بدلیل عدم رعایت قوانین و ملاحظات زیست محیطی و بکارگیری روش غیر مجاز صیادی آسیب دیده و از بین رفته است.

وی ادامه داد: سایر تورهای کارگذاری شده با نظارت محیط زیست بنحوی از منطقه خارج شدند که کمترین آسیب به منطقه مرجانی وارد شود. صیادان متخلف نیز پس از تشکیل پرونده، جهت رسیدگی قضایی و پرداخت جریمه ضرر و زیان زیست محیطی به مرجع قضایی معرفی شدند.

پورمردان اظهار داشت: استفاده از روش ها و ابزار صیادی غیر مجاز و مخرب توسط برخی صیادان سودجو، بلای جان انواع آبزیان در معرض خطر انقراض نظیر مرجان ها و لاک پشت ها شده و صید بی رویه انواع آبزیان خصوصا آبزیان غیر ماکول شامل سفره ماهیان، انواع صدف ها و یال ماهیان و همچنین صید کوسه ماهیان و قاچاق اعضای بدن این آبزیان از تهدیدات بسیار مهم محیط زیست دریایی در آب های کشور می باشد.

پورمردان افزود: ۲۸ گونه آبسنگ مرجانی از نوع شاخ گوزنی، حاشیه ای، تخت یا پراکنده در خلیج چابهار وجود دارد که نقش مهمی در سلامت محیط زیست دارند. آبسنگ های مرجانی در رده بندی جزء جانوران کیسه تن و گزنه سانان هستند و خلیج چابهار زیستگاه مطلوب این گونه ارزشمند دریایی محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: خلیج چابهار دربرگیرنده گونه های ارزشمند و منحصر بفرد از آبسنگ های مرجانی در کشور است. مرجان ها زیستگاه بسیار مطلوبی برای انواع آبزیان و ماهی های زینتی بوده و به عنوان موج شکن های طبیعی محافظ مناطق ساحلی از جریان های دریایی نیز هستند.

خلیج چابهار با ۱۷ کیلومتر طول، ۲۰ کیلومتر عرض و میانگین عمق ۲۰ متر در دهانه خلیج، بعنوان بزرگترین خلیج در سواحل استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید